RSS

Fahami Personaliti Anda

Mann ingin megetengahkan satu topik yang sempat Mann pelajari daripada satu seminar yang Mann hadiri sebelum ini.
Bertepatan dengan tajuk yang Mann tulis diatas, Mann membawakan anda satu cara untuk mengenalpasti dan memahami personaliti apakah yang ada didalam diri anda berdasarkan "Empat jenis Temperamen Manusia".

"Empat Temperamen" merupakan satu teori psikologi yang berasal dari konsep perubatan kunohumorism, ianya terdiri daripada empat jenis temperamen iaitu Sanguine, Choleric, Malancholy dan Phlegmatic. Setiap satu daripada jenis Temperamen ini masing-masing menjelaskan satu ciri keperibadian manusia yang berbeza-beza.

So, Nak tahu apakah jenis "Temperament" atau personaliti anda? sila baca entry dibawah:

~(Sorry gambar terlalu kecil untuk dibaca oleh orang2 yang rabun seperti Mann, so, apa yang anda perlu buat, 'right click' pada gambar ne, seterusnya click 'open link in new tab' untuk mendapatkan gambar yang lebih jelas :)


Perlu diketahui disini bahawa tidak ada seorang pun yang memiliki satu jenis tempramen yang mutlak (misalnya Sanguinis 100%). Seseorang itu mampu untuk memiliki beberapa jenis tempramen, namun salah satu daripada jenis tempramen tersebut adalah harus lebih dominan dalam diri seseorang tersebut. Untuk memahami lebih lanjut lagi tentang jenis2 temperamen, sila baca gambaran karakter jenis2 tempreman tersebut:

1. Karakter SANGUINIS:
Seorang yang suka berceloteh, suka menarik perhatian daripada orang2 sekeliling mereka, periang, tidak teratur, emosi yang tidak stabil, pelupa, cepat bosan dan hipersensitif terhadap penilaian orang lain terhadap mereka.

2. Karakter KOLERIS:
Seorang yang berani dan antusias, juga seorang pekerja yang produktif, mampu untuk mengorganisasikan rakan2 di sekitarnya, berusaha untuk mengendalikan dan mengharapkan pujian orang lain keatas prestasinya, suka ditentang, temperamen yang berubah-ubah, keras kepala, suka berdebat, manipulatif dan tidak peka terhadap perasaan orang lain.

3. Karakter MALANKOLIS:
Seorang yang berfikiran jauh, mempunyai bakat terpendam, perfeksionis, serius, pemurung, terlalu peka dan suka menghindari kritikan orang lain terhadap dirinya.

4. Karakter PLEGHMATIS:
Seorang yang suka menilai orang lain, mudah dihibur, mudah setuju, egois, suka menggoda, penakut, pemalas dan seorang yang pendiam namun keras kepala.


P/s: Mann sendiri tidak tahu apa jenis Tempramen yang ada dalam diri Mann, tapi menurut cakap2 belakang yang Mann dengar daripada kawan2 , jenis temperaments Mann yang lebih dominan (paling banyak yang kena) adalah jenis Phlegmatic. Anda pula bagaimana??

0 comments:

Post a Comment